موسسه فرهنگی ایرسافام ، آزمون های آزمایشی، تهدید یا فرصت

irsafam.com حساب کاربری
[{"@type":"ListItem","position":2,"item":{"@id":"https:\/\/irsafam.com\/blog","name":"Blog"}},{"@type":"ListItem","position":3,"item":{"@id":"https:\/\/irsafam.com\/blog\/2010\/\u0622\u0632\u0645\u0648\u0646 \u0647\u0627\u06cc \u0622\u0632\u0645\u0627\u06cc\u0634\u06cc\u060c \u062a\u0647\u062f\u06cc\u062f \u06cc\u0627 \u0641\u0631\u0635\u062a","name":"Post"}}]1
در این مطلب سعی شده است برخی از تهدید ها و فرصت های مرتبط با آزمون آزمایشی مطرح شده و به مخاطبین کمک شود با تشخیص تهدید ها و فرصت ها، تصمیم گیری بهتر و موثر تری داشته باشند.

سالهای پیش، آزمون دهندگان بسیاری بودند که در کنار دوره های آموزشی خود، چندین نوبت در آزمون های اصلی آیلتس شرکت می کردند و در واقع هم از وضعیت پیشرفت خود اطلاع حاصل می کردند، هم به محض گرقتن نمره مورد نظر، برنامه های آموزشی خود را متوقف می کردند. اما به مرور و با افزایش هزینه های آزمون آیلتس، بسیاری از متقاضیان ترجیح می دهند با آماده سازی پیش از آزمون، خود را به مرحله ای برسانند که نیاز به شرکت در آزمون اصلی به دفعات زیاد را نداشته باشند. ظهور آزمون های آزمایشی، در راستای درک این نیاز متقاضیان بوده و موسسات برگزار کننده تلاش کرده اند با فراهم کردن شرایطی شبیه آزمون اصلی، متقاضیان را در پیشبرد برنامه های آموزشی خود یاری کنند.

اما با افزایش تعداد مراکز برگزاری آزمون آزمایشی، پرسش های زیادی در ذهن مخاطبین شکل می گیرد که پاسخ دادن به هر یک از آنها می تواند راهگشای متقاضیان شرکت در آزمون های اصلی باشد و به آنها کمک کند با انتخابی صحیح، ضمن استفاده بهینه از فرصت ها ، در تله تهدید های احتمالی نیفتند.



فرصت ها

  • آماده سازی صحیح در زمان مناسب
    زمان، کلیدی ترین فاکتور در برنامه ریزی است. انتخاب زمان درست، یکی از معیار های مهم برای اثربخش بودن آزمون آزمایشی است. با مدرس خود مشورت کنید و سعی کنید بهترین زمان را انتخاب کنید. معمولا اگر از دید خود یا مدرس تان،  زبان عمومی شما در سطح مناسبی قرار دارد، به عنوان مثال چنانچه در ارزیابی خود، مدرس یا آزمون های تعیین سطح توانسته اید نمره ای در حدود 5 به دست بیاورید، شما می توانید در آزمون های آزمایشی شرکت کنید و اگر سطحتان پایین تر از این است، شرکت در آزمون آزمایشی به شما کمک چندانی نمی کند.

  • آشنایی با فرمت  و مراحل آزمون
    بسیاری از متقاضیان، علی رغم داشتن دانش کافی و انجام تمرین های مربوط به مهارت ها، به دلیل آشنا نبودن با شرایط، محل، فرآیند ها و حتی امکانات آزمون نظیر هدفون ها، در روز آزمون دچار استرس شده و این استرس بر کیفیت پاسخ دهی آنها اثر نا مطلوب می گذارد. یک انتخاب درست برای آزمون آزمایشی می تواند شما را در این راه کمک کند. سعی کنید اگر در آزمون آزمایشی شرکت می کنید، علاوه بر پاسخ دهی مناسب به پرسش ها، فرآیند ها، مراحل و شرایط آزمون را نیز زیر  بگیرید و بی تفاوت  از این موارد عبور نکنید. چنانچه در مورد مرکز آزمون خود تصمیم گیری کرده اید، می توانید دست کم یکی از آزمون های آزمایشی خود را در همان مرکز آزمون انتخاب کنید تا استرس شما در روز آزمون اصلی به جهت آشنایی با شرایط، به حداقل برسد.

  • امکان دریافت مشاوره مناسب
    یکی از مزایای آزمون آزمایشی که در مورد آزمون های اصلی وجود ندارد، امکان مشاهده اشتباه ها و دریافت مشاوره های تحلیلی در این زمینه است. چنانچه یک انتخاب خوب داشته باشید، می توانید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنید و با درک دقیق نقاط قوت و ضعف خود، شرایط را به نحو مطلوبتری تغییر بدهید. مثلا می توانید از مدرس خود بخواهید به جای تمرکز بر همه موارد، تنها بر روی نقاط ضعفی که مشاور به شما گفته است تمرکز کند. و یا اینکه برای رفع نقطه ضعف خود در یک مهارت، از دوره های تمرینی یا آموزشی خاص برای همان مهارت استفاده کنید.

توجه داشته باشید که یک ارزیابی واقعی و استاندارد، می تواند کلید پیشرفت واقعی شما باشد و شما را از تمرکز بر موارد غیر مرتبط نجات دهد.



تهدیدها

  • از دست دادن اعتماد به نفس
    توجه داشته باشید که یک انتخاب نادرست می تواند در آستانه آزمون اصلی شما را دچار دردسر از بین رفتن اعتماد به نفس کند. هیچ آزمون آزمایشی ای نیست که بتوان شباهت صد در صدی محتوای آن را با آزمون اصلی تضمین کرد. اما یک اشتباه نادرست و شرکت در آزمونی که محتوای آن  اصلا شبیه آزمون اصلی نباشد در نزدیکی امتحان اصلی، می تواند شما را در تله از بین رفتن اعتماد به نفس گیر بیندازد و بیشتر از آنکه به نفع شما تمام شود، شما را آشفته و نا امید کند.
زمان آزمون آزمایشی خود را حتما طوری انتخاب کنید که حداقل یک ماه با آزمون اصلی فاصله داشته باشد. در این صورت هم فرصت شناسایی و رفع نقاط ضعف را خواهید داشت هم با روحیه مناسب تری بر صندلی آزمون اصلی خواهید نشست.

  • گمراه شدن در اثر دریافت تحلیل اشتباه
    همان قدر که دریافت یک مشاوره تحلیلی مناسب می تواند به عنوان یک فرصت مناسب تعبیر شود، چنانچه مشاور شما تخصص کافی در زمینه آیلتس را نداشته باشد، نه تنها به شما کمکی نخواهد کرد بلکه شما را با یک تهدید جدی مواجه خواهد کرد; تزریق اطلاعات نادرست.
اطلاعات نادرست ساختار ذهنی شما را خراب می کند، به دلیل تناقض احتمالی با آنچه قبلا فراگرفته اید شما را دچار تردید و آشفتگی می کند و در نتیجه شما را هر چه بیشتر از اهدافتان دور تر می کند.

علاوه بر این، توجه داشته باشید آنچه در زمان مشاوره از مشاور باید انتظار داشته باشید، اطلاعات مربوط به همان آزمون آزمایشی است که در آن شرکت کرده اید. اگر از او بخواهید اطلاعات کلی درباره وضعیت مهارت های شما بدهد، قطعا او و خود را دچار اشتباه کرده اید چون مشاور، مدرس اختصاصی شما نبوده و نمی تواند تنها به استناد یک آزمون، درباره توانمندی و نقاط قوت و ضعف شما نظر کلی بدهد. بهترین شیوه این است که از او بخواهید تنها در باره همان آزمون، اطلاعات سودمندی به شما بدهد، جهت ذهنی شما را روشن کند و به شما بگوید با توجه به این آزمون، باید چه برنامه ریزی آموزشی ای داشته باشید.


  • از دست رفتن زمان و هزینه به جهت تکراری بودن یا استاندارد نبودن سوالات
    یکی دیگر از مواردی که باید مد نظر داشته باشید، این است که آزمون تکراری یا آزمونی که فاقد استاندارد های لازم برای آزمون آزمایشی بودن است را انتخاب نکنید. معمولا موسسات ورژن یا کد آزمون آزمایشی را در موقع خرید به شما عرضه می کنند که از این حیث به شما کمک می کنند که به اشتباه، یک مدل آزمون را دوبار انتخاب نکنید.

    در خصوص آزمون های فاقد استاندارد، توجه داشته باشید که ماهیت آزمون آزمایشی این نیست که به شما سوالات دم دستی، تمرین شده یا پرتکرار در کتاب ها و منابع آموزشی رایج را ارایه بدهد. سوال شما باید در حد امکان برای شما جدید و چالشی باشد و حتی اگر تا حدی از آزمون اصلی سخت تر باشد، به شما کمک می کند در روز آزمون اصلی با اعتماد به نفس بیشتری به پاسخ دهی بپردازید.

جمع بندی

انتخاب یک آزمون آزمایشی مثل هر انتخاب دیگری، می تواند حاوی فرصت ها و تهدیدهای متنوعی باشد. چنانچه به همه جوانب ذکر شده توجه کنید و با دقت انتخاب کنید، آزمون آزمایشی می تواند یک عنصر تاثیر گذار در برنامه ریزی آموزشی شما باشد و شما را به شکل بهتری به هدف خود در آزمون اصلی، نزدیک کند.

صدای مشتری اینستاگرام واتساپ ایرسافام